Trening Umiejętności Społecznych (TUS) to forma pracy ukierunkowana na uczenie się przez dzieci/młodzież efektywnych sposobów funkcjonowania społecznego. Dzięki umiejętnością społecznym funkcjonowanie w społeczeństwie staje się łatwiejsze, ponieważ odgrywają kluczową rolę w budowaniu relacji z rówieśnikami, poczuciu bezpieczeństwa w grupie i
komunikacji.
Głównym założeniem spotkań jest stworzenie każdemu dziecku przyjaznej i bezpiecznej atmosfery, będącej podstawą do wszechstronnego rozwoju osobowości. Każde dziecko będzie mogło być wtedy sobą oraz będą mu towarzyszyć pozytywne emocje, które wpływają na przebieg i treść procesów poznawczych. Rozumienie siebie, przeżywanych uczuć, świadomość i akceptacja posiadanych wad i zalet, wiara we własne siły to droga do ukształtowania stabilnej samooceny oraz właściwego poziomu poczucia własnej wartości.
Ponadto uczestnictwo w zajęciach pomoże dzieciom i młodzieży regulować swój rytm pracy, zbierać siły, aktywizować się, koncentrować się, odprężać, odpoczywać, redukować napięcie emocjonalne.
Podczas zajęć wspierane są obszary:
- emocje,
- normy społeczne,
- komunikacja,
- empatia i teoria umysłu,
- samowiedza i samoświadomość,
- asertywność,
- radzenie sobie w sytuacjach trudnych,
- współpraca.
Aspekty techniczne:
- zajęcia indywidualnie lub grupowo,
- małe odpowiednio dobrane grupy (3-5 osób),
- systematyczna praca w stałej grupie,
- zróżnicowane metody dopasowane do potrzeb uczestników,
- stałe monitorowanie postępów,
- współpraca z rodzicami.
Podczas zajęć stosowane są różne metody pracy min.:
- praca w kręgu – umożliwia wszystkim uczestnikom grupy bezpośredni kontakt wzrokowy, sprzyja nawiązywaniu kontaktu emocjonalnego, zmniejsza dystans między dorosłym a dziećmi;
- rundka – pomaga uczestnikom zwerbalizować swoje uczucia, doświadczenia; każdy ma prawo wypowiedzieć się ( nie obowiązek ), podczas gdy inni słuchają i nie komentują wypowiedzi;
- „burza mózgów” – aktywizuje grupę i wyzwala jej potencjał twórczy, służy generowaniu pomysłów na rozwiązanie określonego problemu, polega na zapisywaniu wszystkich pomysłów bez ich oceny, zwłaszcza ze strony prowadzącego;
- rysunki i prace plastyczne – są bardzo ważną formą wypowiedzi dla dzieci mających trudności z werbalizacją, posługiwanie się kodem pozawerbalnym sprzyja lepszemu porozumiewaniu się; dziecko przekazuje swoja wiedzę o świecie i swój stosunek emocjonalny do jego elementów, pokazuje, co widzi, co czuje, jak myśli;
- inscenizacje, odgrywanie scenek – umożliwia wczucie się w sytuację innej osoby i jej zrozumienie, poruszenie ważnego problemu, odreagowanie emocjonalne ze zwrotną informacją od uczestników grupy;
- śpiew i muzykowanie – umożliwia wyrażenie swoich uczuć, integruje grupę poprzez wspólne działanie i uzyskany efekt końcowy;
- zabawy i gry – uwalniają dzieci od negatywnych przeżyć, służą relaksowi i wprowadzeniu dobrego nastroju, podnoszą energię grupy, sprzyjają integracji grupy;
- bajki i opowiadania – pozwalają na odprężanie, zredukowanie problemów emocjonalnych występujących wśród uczestników, oraz wspieranie ich w rozwoju osobistym.
Zajęcia skierowane są do dzieci:
- z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (autyzm, zespół Aspergera),
- z zaburzeniami zachowania ADHD,
- przejawiających zachowania destrukcyjne,
- przejawiających wycofanie społeczne,
- nieśmiałych,
- buntowniczych,
- mających trudności w inicjowaniu i podtrzymywaniu relacji z innymi,
- przejawiających trudności w regulowaniu emocji,
- przejawiających trudności z adaptacją do nowych sytuacji.
Rodzicu! Jeżeli uważasz, że Twoje dziecko doświadcza trudności emocjonalno-społeczne, nie potrafi nawiązać prawidłowych relacji interpersonalnych z rówieśnikami, czuje się zagubione w codziennych sytuacjach, ma trudności w odczytywaniu emocji innych osób, czuje lęk w kontaktach z rówieśnikami i osobami dorosłymi, nie potrafi dostosować się do zasad i norm społecznie obowiązujących skonsultuj się ze specjalistami pracującymi w naszej poradni, a oni doradzą Ci jaka forma wsparcia będzie najbardziej adekwatna dla Twojego dziecka (pamiętajmy, że nie wszystkie dzieci są gotowe na pracę w grupie, niektóre wymagają wcześniejszego przygotowania np. w formie zajęć indywidualnych). Staramy się tworzyć nowe grupy dla dzieci w różnym wieku, z różnymi trudnościami, dopasowując program do indywidualnych potrzeb.
Rodzicu! Masz pewność, że Twoje dziecko cały rok szkolny będzie w tej samej grupie, prowadzonej według starannie opracowanego programu terapeutycznego. Dziecko może także kontynuować uczestnictwo w zajęciach po wakacjach. Jednakże ważną kwestią jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach. Ilość miejsc ograniczona.
Zapraszamy dzieci i młodzież od 7 do 14 roku życia.